ONDERWIJS

LEERPLEIN

LEERPLEIN
LEERPLEIN
LEREN OP EEN LEERPLEIN

ONDERWIJS

LEREN OP EEN LEERPLEIN

Het leerplein is een grote onderwijsruimte waar leerlingen zelfstandig of in kleine groepjes leren en aan hun opdrachten werken. Verschillende docenten geven op een leerplein tegelijk les, maar de leerlingen weten altijd wat er van hen wordt verwacht.

 

Het leerplein biedt geborgenheid en is een plek waar leerlingen van en met elkaar leven en leren. Het is hun thuisbasis en die van het docententeam.

 

Het leerplein is een positieve en veilige plek om te leren, daar zorgen we met elkaar voor. Op het leerplein werken leerlingen uit boeken en op een laptop. Het gebruik van de laptop gaat zoals overeengekomen in de bruikleenovereenkomst. De laptop is persoonsgebonden en uitlenen of gebruiken voor andere doeleinden dan het volgen van het onderwijsprogramma is niet toegestaan. De laptop is, en blijft eigendom van het VMBO Trivium College. We hebben hiervoor een bruikleenovereenkomst opgesteld.
 

LEREN OP EEN LEERPLEIN
WIJ LEREN OP EEN LEERPLEIN

ONDERWIJS

WIJ LEREN OP EEN LEERPLEIN

Om onze leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op hun verdere leven in de maatschappij is het onderwijs op het VMBO Trivium College, naast het behalen van een diploma, gericht op de brede ontwikkeling van de leerling.

 

KERNTEAM

Op het leerplein krijgen de leerlingen daarom zoveel mogelijk les van een vaste groep docenten die samen het kernteam vormen van dat leerplein. Samen zijn zij verantwoordelijk voor de begeleiding en het onderwijs van hun leerlingen. Op het VMBO Trivium College kennen we 4 leerpleinen: voor ieder leerjaar één. Elk schooljaar worden de leerlingen door een vast team begeleid in hun ontwikkeling. 

 

MEER REGIE

Het samen leven en werken op een leerplein geeft de leerling meer regie over het eigen leren. Hierdoor leren leerlingen meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces, waardoor ze met plezier ontwikkelen en werken aan leerprestaties.

 

TAAKINITIATIE EN TAAKORIENTATIE

Op het leerplein leren leerlingen zelf te starten met een opdracht (taakinitiatie) en zich goed te oriënteren op de opdracht (taakoriëntatie). Ook ontdekken zij welke manier van leren het beste bij hen past. Leerlingen leren plannen, organiseren, samenwerken en kiezen.

 

REFLECTEREN
Samen met de leerling kijken we terug op het werk of hoe de samenwerking ging. Zo dagen wij de leerlingen uit, het beste uit zichzelf te halen en ontwikkelen zij vaardigheden en competenties voor de rest van hun leven.
 

WIJ LEREN OP EEN LEERPLEIN